üzletpolitika.hu

Megmutatjuk a helyes irányt!

A válságkezelés lépései

A válsághelyzetek általában nem minden előzmény nélkül alakulnak ki. Már a kezdeti rendellenességekre is nagy figyelmet kell fordítani, ha szükséges, még a válság elmélyülése előtt be kell avatkozni. A válsághelyzet vezetői rutinmunkával nem kezelhető, ugyanis a vezetők többségének nincs ilyen irányú tapasztalata, kompetenciája, ezért előfordulhat, hogy nem a leghatékonyabb stratégiát dolgozzák ki a válság kezelésére.

A válsághelyzet leküzdése tehát nem lehetetlen, ehhez azonban tudatos válságkezelésre, válságmenedzselésre van szükség, melyet sokszor érdemes egy külső, független, a megfelelő kompetenciákkal rendelkező válságmenedzserre bízni.

Kérje ajánlatunkat

A válságkezelést az alábbi lépésekre lehet bontani:

  1. Az első lépés a válsághelyzet felismerése, illetve annak beismerése. Ez természetesnek tűnik, sajnos az esetek többségében mégsem az. Tapasztalatunk azt mutatja, hogy sok esetben a vezetők a válság előjeleit hajlamosak figyelmen kívül hagyni, sőt, bizonyos esetekben eltitkolni. A válsághelyzet beismerése ugyanis gyakran annak beismerését is jelenti egyben, hogy valamit rosszul csinálunk, amit senki sem szeret felvállalni a többi vezető előtt.
  2. A válságkezelés második lépése az okok meghatározása, melyek között gyakran meghatározó szerepe van a szakmai kompetencia és a kockázatkezelés hiányának, az erőforrások szűkösségének, a nem kielégítő tervezésnek és a nem megfelelő szabályozásnak.
  3. A harmadik lépés a megoldási javaslatok számbavétele, valamint a megoldási alternatívák vizsgálata. Ennek során meg kell határozni a szükséges célokat, felelősöket, feladatköröket, elvárt eredményeket, határidőket, erőforrásigényt. A végeredményt általában a szóba jöhető megoldások valamilyen komplex rendszere jelenti, melyek során vegyesen kell alkalmazni speciális jogi és gazdasági eszközöket.
  4. A negyedik lépés a válságkezelés gyakorlati megvalósítása, mely általában a „legfájdalmasabb” szakasz is egyben. Ez vállalatonként nagyon eltérő lehet, mely függ a válság mélységétől, okaitól, a vállalkozás jellegétől, stb.
  5. A válságkezelés a sikeres gyakorlati megvalósítással még nem ér véget. Ugyanis ki kell építeni a megfelelő visszajelzés-rendszereket, visszacsatolásokat melyekkel nyomon lehet követni, hogy a végrehajtott változtatások meghozzák-e a kívánt eredményt.

vonal vonal